Losvast

We schrijven 1988, het laatste jaar van de opleiding. Met mijn vriendje (sinds ’85, zelfde opleiding) maak ik een werkstuk voor het vak fotografie. We volgden een opleiding om ‘begeleider’ te worden. Bijdragen aan kwaliteit van leven was ons verlangen. Zoals gezegd maakten we een werkstuk; fotografie was belangrijk in die tijd voor ons beroep. Waardevolle momenten vastleggen maar ook een ‘oog ontwikkelen’ voor je pupil, bewoner of oudere. Fotografie als vorm om te leren kijken. In de opdracht gingen wij aan de slag met een thema dat ons, vriendje en mij, verbond. Hij, jongen van de wal, gesteld op voorspelbaarheid en regelmaat. Ik, meisje van het water, gewend aan onvoorspelbaarheid en vertrouwd met het meebewegen op de stroom. We trokken uren door de Rotterdamse haven om trossen en bolders te fotograferen.

Een fotoshoot met Lizette. We maken foto’s voor mijn Website en Social media. Tijdens de shoot ‘zoeken’ we naar beelden die vertellen over mij, wie ik ben, waar ik van ben en hoe ik daarmee ben. Er ontstaat een ‘verhaal’ in beeld over mij. Een verhaal over een meisje van het water , een meisje dat is uitgegroeid tot een vrouw die zich aan land heel senang voelt. Veel van de foto’s maakt Lizette op de grens van water en land. Op enig moment stap ik zelfs even aan boord van een schip om iets van roots te tonen. 

Bladerend door de foto’s van de fotoshoot valt mijn oog op de bolder met de ‘touwen’. Mijn hand rust op die bolder en in mij opent zich een verhaal. Een verhaal dat alle symboliek van dit beeld samenbrengt. Een systemisch verhaal dat naar buiten wil. 

Daar staan ze de twee bolders, op hun plateau op de voorsteven van het schip. Samen houden ze het schip op de plek, een steek naar voren en een steek naar achteren. Het verteld dat we niet zomaar even op deze plek zijn maar van plan zijn langer te blijven. De twee bolders houden met hun touwen het schip op zijn plek, rekening houdend met getijden en beweging. De ’slag’ om de bolder zet ‘zachte kracht’ waardmee het voorkomt dat er deining ontstaat. Samen zorgen ze dat we comfortabel zijn. Dit vastleggen betekent meteen vrijheid voor de bewoners van het schip, we kunnen de wal op, weg van huis. We gaan erop uit of we gaan naar school. Met de bedoeling te spelen of te leren en altijd met het idee weer ‘thuis’ te komen. 

Een ander beeld dat ik zie op deze foto is de hand die rust op een van de twee bolders, mijn hand. Leunen, hangen, chillen, bolders lenen zich voor van alles, heel vaak heb ik erop gezeten, er tussen of er omheen gehangen.
De hand rust, beschermt, voelt en maakt een vertrouwde indruk, ze lijkt thuis.

Dan valt mijn oog op de tattoo, ik ga er niet heel erg over uitweiden maar heel opvallend zijn de twee zwaluwen, in het ‘bandje’ zijn er nog vier verstopt. De twee zwaluwen staan op de foto in eenzelfde lijn als de bolders. Bij het zien van dat beeld raakt het me. Bolders en Zwaluwen. Voor mij staan ze symbool voor vrijheid en thuis. 

Thuis op de bank, naast mij; Man, het vriendje van toen. Al 35 jaar spelen we het spel van bolders en trossen. Is hij ‘mijn bolder’ waar ik kan leunen, steunen en hangen. Is hij de tros die mij de ruimte geeft om te kunnen gaan, te verkennen en thuis te komen. Leggen wij vast en gooien we de trossen los. Als we het erover hebben blijkt dat omgekeerd ook zo. We lachen er samen om, zijn wij dan de twee bolders die daar stevig en betrouwbaar staan te zijn? Of twee trossen? Nee, dat willen we niet (meer), wij zijn de twee zwaluwen die erop uitvliegen en keer op keer thuiskomen. 

Nog heel even naar 1988, in een donkere kamer gaat het fotorolletje in de ontwikkelaar, wat licht erbij en daar staan ze: Bolders.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s