SpelenderWijs

Ik schrijf de titel en voel precies waar het hier over moet gaan.
En toch: het duurt een hele tijd voor ik de woorden vind om te beginnen en daarna speel ik een poos met de verhaallijn. Dus ik begin met het einde, de bedoeling, wat de boodschap is. 

Spelen maakt wijs. Op verschillende manieren bekijken, bevoelen en beantwoorden maakt wijs. Nieuwsgierig en onderzoekend zijn maakt wijs. Je vrij voelen om te proberen en je laten verrassen door de uitkomst, het versterkt jouw wijs. Wijs, spelende wijs, leren en groeien doen we met hart, hoofd en handen (lijf). 

Terwijl de wind om het huis giert en de laatste bladeren van de bomen waaien schrijf ik aan de keukentafel. Beelden uit mijn kindertijd komen voorbij, zinnen van de webinar vorige week nestelen zich tussen die beelden. Ik zie mezelf grijs en wijs achter mijn laptop.
Onderweg in de 50 zou je kunnen zeggen dat ik aan het begin van levensherfst ben begonnen. Ik ga ervanuit dat ik ongeveer 100 word en dat betekent in de seizoenen van het leven dat ik bij mijn derde kwart ben, de herfst. Het seizoen van loslaten en zaaien, doorgeven en verwaaien. De herfst doet dat in een bonte kleurenpracht met hier en daar een bui en daar tussen zonnestralen die ons herinneren aan lente en zomer. De wilg die meebuigt in de wind (veerkracht) en de stam die stevig staat (wilskrach) langs de sloot. De zon op de natte ramen van de bui die voor groei zorgt terwijl het buiten koud is zodat de natuur de rust kan gaan vinden. Mijmerend kijk ik over de akker die nog gerooid wil worden…

Als ik terugkijk op mijn leven kan ik zien hoe ik als kind speelde met andere kinderen of met mezelf en zo betekenis heb gegeven aan de dingen die er waren. Soms speelde ik om er juist niet mee bezig te hoeven zijn en soms om ervan of door te leren. Spelen met anderen gaf me andere beelden, betekenissen en oplossingen. Ik zie me nog op de speelplaats met meisjes en onze poppenkinderen, ik voel nog de opwinding na een opmerking van een poppenmoeder. Zo’n opmerking die de wereld doet kantelen omdat het iets openmaakt wat je nog niet eerder had gezien of gevoeld. Deze wijsheid woonde gewoon in de groep waar ik deel van uitmaakte, werd beschikbaar in het spel.

In mijn ‘grote mensen’ leven ontdekte ik dat spelen minder belangrijk was dan serieus leren. Vlijt was op mijn rapport altijd een dingetje geweest omdat leren mij ‘makkelijk’ afging en spelen was de verkeerde oplossing. Leren kwam daarmee gelijk aan hard werken, op je tenen lopen en lijden. Ik heb wat afgezucht…om maar te laten zien hoe vlijtig ik (geworden) was.
Tot ik tot de ontdekking kwam dat leren heel goed met plezier en spelen te combineren is. Voor mezelf lukte dat heel goed en met veel plezier paste ik, wat ik spelenderwijs ontdekte, toe in mijn werk. Nou werk ik, niet helemaal toevallig, met groepen. Groepen die willen leren of mensen die in groepen willen leren en groepen die iets met elkaar te doen hebben. Daarmee ben ik ineens terug bij de poppenmoeders van toen. De wijsheid woont in de groep en wat ben ik graag degene die de wijsheid beschikbaar maakt.

Terug aan de keukentafel waar ik zit te schrijven word ik geraakt door het beeld van de wilg in de herfst en de herinnering aan die poppenmoeder en het belang van spelen. Ik voel ergens de oorsprong van het ontstaan van mijn vreugde in het spelen met groepen, het samen optrekken en ontdekken. Tegelijk zie ik ook hoe in de vroege herfst van mijn leven de oogst (nog) herkenbaar is. Hoe de webinar van vorige week, de beelden uit mijn kindertijd en de aangebroken herfst verbonden zijn. Ik heb zaden die mogen verwaaien.

Afgelopen tijd ben ik me er intens bewust van geworden dat ik een groepswerker ben. Al meer dan 30 jaar de wijsheid van de groep losmaak door hen te faciliteren in spel en leren. Dat met plezier en liefde doe, bakken plezier en lepeltjes liefde! In deze tijd doe ik dat graag met TeamPlaymobil omdat zij helpen het plezier zichtbaar en voelbaar te maken. Maar eerlijk is eerlijk als er geen Playmobil was dan vond ik wel iets anders (op de speelplaats) om het spelenderwijs uit te vinden.

Plaats een reactie